Pressemeddelelse: Henrik Bertelsen opstiller til formandsposten for Familielandbruget

Henrik Bertelsen opstiller til formandsposten for Familielandbruget

Henrik Bertelsen oplyser, at han opstiller til formandsposten for Familielandbruget. Udmeldingen sker i forlængelse af et møde, afholdt af en gruppe formænd og bestyrelsesmedlemmer i Familielandbruget – se medunderskrivere.

Gruppen er enige om, at Henrik Bertelsen klart, i den øjeblikkelige situation, vil være den bedste formand for Familielandbruget. Henrik Bertelsen har med ydmyghed og respekt for opgaven sagt ja til at opstille.

Baggrunden for at opstille Henrik Bertelsen er mange. Dels er Henrik Bertelsen kendt som en markant debattør i den landbrugspolitiske debat, og ikke bange for at stå fast i kampen for de mindre og mellemstore landbrugs ret til, også at kunne være her i fremtiden. Det gælder f.eks. i debatten om omfordelingsstøtten, og på det seneste, i debatten under 3-parts forhandlingerne, om hensyntagen til de mindre besætninger, og de dyr der fortager naturpleje ved indførelse af en CO2-afgift.

Samtidig skal den nuværende organisatoriske aftale i Landbrug & Fødevarer 2.0 genforhandles. Her ser gruppen Henrik Bertelsen, som den rigtige person, til at varetage og sikre Familielandbruget interesser i forhandlingerne.

Familielandbruget mister medlemmer, og en af hovedopgaverne bliver, at få så mange i landbrugserhvervet til at blive medlem det rigtige sted i Landbrug & Fødevare. Et sted, hvor der er respekt for alle, og hvor der skal tages positive hensyn til mangfoldigheden, og de forskelle der er mellem større og mindre landbrug.

I skrivende stund har to yngre formænd i Familielandbruget også meldt deres kandidatur som formand. Det glæder gruppen bag Henrik Bertelsen, men de er samlet af den opfattelse, at deres tid nok skal komme, men at Familielandbruget til dette valg, vil være bedst stillet med Henrik Bertelsen, som den der overtager formandsposten efter Lone Andersen.

Medunderskrivere:

Kurt Jørgensen, formand Nf plus